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Inguinal pain - causes, treatment and prevention

Inguinal pain - causes, treatment and prevention


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What to do with groin pain?

There are numerous possible causes for pain in the groin area, i.e. in the area between the abdomen, hip and thigh. Regardless of whether the problems arise for the first time or have existed for a long time, groin pain should not be taken lightly. Because harmless overloads during sport can be as much behind it as hip problems, urinary stones or a medical emergency such as a pinched hernia. In any case, you should seek expert medical advice as soon as possible.

Inguinal pain - a brief overview

This article provides you with an overview of possible triggers of the complaints, diagnostic options, therapeutic approaches and prevention. First a brief summary of the most important facts:

  • definition: Painful complaints in the groin area, i.e. between the abdomen, hip and thigh. The medical term for this is inguinal pain. It is derived from the Latin name for the groin region (Regio inguinalis).
  • Symptoms: Depending on the cause, varying dull, stinging, sharp or pulling pain. These can be acute or chronic, light or violent, rather superficial or internal and radiate into the thighs. Sometimes complaints only appear at night. Certain movements, coughing, sneezing, or pressing can sometimes make the pain worse.
  • Possible causes: General diseases (e.g. abscesses), fractures (e.g. pelvic fracture, inguinal hernia, thigh fracture), diseases of the genital organs (e.g. inflammation of the ovary, testicular inflammation, testicular torsion, epididymitis), diseases of the lower urinary tract (e.g. bladder stones), diseases of the hip joint (e.g. arthritis, arthrosis, Bursitis, Perthes disease, rheumatism), lymph node swelling (e.g. due to infections), menstrual cramps, muscle or tendon injuries (e.g. muscle strain, tendon irritation), pregnancy (e.g. pelvic ring loosening), diseases of the skeletal system (e.g. foot deformities, leg length differences, pubic or inflammation of the pleurisy). , Tumors, growth, other causes.
  • diagnosis: Medical history - clinic, localization, acute / chronic, accompanying symptoms (worsening when coughing, sneezing, pressing), previous illnesses; physical examination - observation and palpation of the groin area; Apparative diagnostics - ultrasound (sonography), X-ray, computed tomography (CT), magnetic resonance therapy (MRT).
  • therapy: Depending on the cause, for example, cold applications such as cryotherapy, heat therapies with heating pads, mud packs or mud packs, physiotherapy, manual therapeutic mobilization, intracutaneous wheals, massages, transcutaneous electrical nerve stimulation (TENS), various forms of water therapy, acupuncture, laser treatments, surgery, conventional medicine medications such as Anti-inflammatory drugs with or without cortisone, painkillers and analgesic ointments, alternative medicines such as Schüßler's salt no.7 (Magnesium phosphoricum), Zeel tablets, Traumeel tablets or Traumeel as an ointment, drops or gel, Kytta ointment or Alpine herb ointment. Classic homeopathic remedies can also be used to support various groin complaints. However, experienced homeopaths should choose these carefully based on the overall picture of the patient and not use them based on a single symptom.
  • Prevention: Depending on the cause; for prevention of inguinal hernia, such as gentle lifting, endurance sports (strengthening the abdominal and back muscles), sufficient drinking volume, high-fiber diet with lots of vegetables and fruits, little meat.

Definition

Groin pain is generally referred to as pain in the groin area. Anatomically, this means the transition from the abdomen to the thigh or, specifically, the lower lateral part of the abdominal wall. The medical term for groin pain is inguinal pain. It is derived from the Latin name for the groin region (Regio inguinalis).

Anatomy

The inguinal region is bordered by the two iliac crests and the upper edge of the pelvis, and towards the middle by the straight abdominal muscle and the pubic region. In the groin region is the approximately four to five centimeter long inguinal canal with its internal access, the so-called inguinal ring. This connects the abdominal cavity with the outer pubic region in the anterior abdominal wall. There are important nerve tracts, blood and lymphatic vessels, as well as the spermatic cord in men and the round mother ligament in women. The inguinal canal is surrounded by muscles, connective tissue and ligaments, which protects the sensitive vessels and pathways inside.

Symptoms and causes

Pain in the groin takes a variety of forms and can have multiple causes, ranging from irritation, inflammation, muscle strain and pinched nerves to a rupture. It is also possible that pain, the cause of which lies in other parts of the body, radiate into the groin. Because the causes of groin pain are extremely diverse, this article only covers a few of them in more detail: groin hernia, injuries, lymph node swelling, hip arthrosis and urinary stones.

Inguinal hernia - symptoms and causes

A common cause of groin pain is groin hernia. The medical term for this is inguinal hernia. 90 percent of those affected are men. Around 160,000 groin hernias occur in Germany every year. But what exactly is a hernia and how can it develop?

The inguinal canal described above is stabilized by muscles, connective tissue and ligaments and separated from the abdomen. This protective structure is quite soft and therefore represents a "natural weak point" of the abdominal wall: excessive internal pressure in the abdominal cavity can result in a hernia fracture relatively easily. This can happen, for example, by carrying or lifting heavy loads, pressing hard during bowel movements or also during labor during labor. Even sneezing or a strong cough can cause a hernia in some people. Specifically, this means that the protective covering is damaged and viscera or parts of organs emerge through the gap in the abdominal wall (also known as the portal of fracture).

The fact that groin hernias occur significantly more frequently in men is due to their embryonic development. Until the time of birth, the testicles move from the abdominal cavity towards the scrotum. They pass the inguinal canal. Then this channel closes; however, it remains open in around five to 20 percent of male babies. This congenital weak point significantly increases the risk of an inguinal hernia for life.

Other sex-related weaknesses of the abdominal wall affect both sexes equally. These weaknesses can exist, for example, at the passage points of vessels or nerves. Injuries can also damage the abdominal wall and increase the risk of a hernia. Obesity and / or chronic constipation are other factors that contribute to a hernia.

The most typical symptom of an inguinal hernia is an externally visible and palpable bulge in the groin or in the testicle area, which can usually be pushed inwards. However, the bulge returns through coughing, sneezing or pressing. With some breaks, however, the bulge cannot be "pushed away". A hernia often causes pain, particularly under stress, which can vary depending on the type of fracture and individual pain sensation. If you experience severe pain, tenderness, or reddening of the swelling in addition to the above symptoms, you should seek medical treatment immediately.

Danger: If you suspect a hernia, medical advice should always be sought as soon as possible. There are uncomplicated hernias that do not necessarily have to be treated immediately, but in principle every hernia can lead to life-threatening complications. This happens when the tissue that penetrates from the inside - often it is part of the intestine - is pinched at the portal of fracture. As a result, the feces can no longer pass through the intestine at this point; in the worst case, a complete bowel obstruction occurs. In addition, the blood circulation is impeded or even completely interrupted, which leads to the death of intestinal tissue. An inflammation of the peritoneum (peritonitis) is the result.

Common signs of such complications are - in addition to the symptoms mentioned above - severe abdominal pain with a tight abdominal wall. The area of ​​the fracture is usually very red and extremely painful. In this case, you should immediately consult a doctor, go to an emergency room or call for help on 112.

Injuries - symptoms and causes

Most people are familiar with this situation: One wrong movement and suddenly nothing works. Pain and limited mobility indicate that muscles, tendons, or ligaments have been injured or overused. It often happens during sport, but injuries can also occur in many other everyday situations, for example cleaning the house or gardening. Muscle strains or overstretching often occur in the area of ​​the groin. This can affect the muscles and tendons in the area of ​​the hips, pelvis and thighs and cause groin pain.

Chronic overload, for example during sports, and / or repeated tiny injuries (microtraumas) can lead, among other things, to tendinitis (tendopathy). On the other hand, a muscle strain or a muscle tear often occurs with fast, vigorous movements, for example during sports after insufficient warming up. A cramp-like, rapidly increasing pain is typical of a strain. With a muscle tear, however, there is more of a sudden, stabbing pain. Incorrect strain or compression in the groin area can also result in pain.

Lymph node swelling - symptoms and causes

Another common cause of groin pain is swelling of the lymph nodes. Lymph nodes form an important part of the immune system and play a central role in the defense against infections. They swell under heavy use. The location of the swollen lymph nodes can give an indication of the disease. With tonsillitis, for example, the lymph nodes in the throat would swell. Inflammation on the leg, on the other hand, can cause painful thickening of the lymph nodes in the groin. Sometimes there are also venereal diseases or an abscess in the intestine or anus behind it.

In some cases, swelling of the lymph nodes indicates an independent disease of the lymphatic system, such as inflammatory rheumatic diseases or special infectious diseases. Swollen lymph nodes in the groin area can also appear as a symptom in various types of cancer, but in these cases the lymph nodes are usually not painful.

In order to find out the exact cause, to recognize a serious illness at an early stage or to exclude it and to be able to choose the optimal treatment method, you should seek medical advice for swollen, hard and / or painful lymph nodes in the groin.

Hip arthrosis - symptoms and causes

Osteoarthritis of the hip joint, medically called coxarthrosis or coxarthrosis, can also trigger pain in the groin area. The term hip arthrosis is composed of the Latin words "Coxa" for hips and "Arthron" for joints and the ending "-ose", which in medicine means a regression or deterioration of cells, tissues or organs. Hip arthrosis means something like regression or deterioration of the hip joint.

The reason for this is wear and tear in combination with the natural aging process. Whether and when this results in hip arthrosis depends on various factors: overweight, excessive or incorrect strain, pelvic obliquity, high-performance sports, nutrition and possible damage to the hip joint in advance (e.g. due to gout or rheumatic fever) can be used individually or in combination with one Osteoarthritis.

This runs in different phases. First, the cartilage in the main stress zone of the joint is damaged and ground away until the cartilage disappears completely and bones rub against bone. As a result, bone growths (osteophytes) form, the joint and socket no longer fit into one another, which leads to deformation. If the osteoarthritis progresses further, the condition of the bone changes. Cysts often form in the affected areas. A certain membrane of the joint capsule (synovial membrane) often becomes thicker in response to the abrasion in the joint and eventually ignites, which is usually associated with pain. This stage of arthrosis is called "activated arthrosis". In the final stages of the process, the joints deform more and more, making them stiff and immobile.

Symptoms of hip joint arthrosis include start-up pain and a feeling of stiffness, in later stages also stress and rest pain. The pain can radiate partly into the thigh and also the groin region, for example when climbing stairs.

Urinary stones - symptoms and causes

Urinary stones are another possible cause of groin pain. Urinary stones are the formation of stones in the kidneys, ureters or bladder, so kidney stones, ureter stones or bladder stones can occur.

Around five percent of the population suffer from urinary stones at least once in their life. The disease affects men twice as often as women. Between the ages of 20 and 40, complaints from urinary stones occur particularly often. The stones can be formed from different substances: Calcium-containing stones (from calcium oxalate or calcium phosphate) are most frequently represented, followed by uric acid stones, stones from magnesium ammonium phosphate, cystine stones and xanthine stones.

The causes of urinary stones vary depending on the type and location of the stone. With bladder stones, the causes are mostly emptying disorders. In contrast, kidney and ureter stones are often based on metabolic disorders, hereditary predisposition and unfavorable eating habits. Repeated bacterial infections, too little drinking, too high in protein and fat, overweight, disorders of calcium metabolism (e.g. with an overactive parathyroid gland) and uric acid metabolism (e.g. with gout) are some of the factors that lead to or contribute to the development of urinary stones can.

Urinary stones can persist for a long time without causing symptoms. Even large kidney stones can only cause mild, sometimes even unnoticed, permanent pain. Severe pain often only arises when a stone loosens and becomes trapped in the urinary tract. This prevents or even completely prevents the outflow of urine. Often the most violent, cramp-like colic pain arises, which occur in seizures. If the stone sits in the upper area of ​​the ureter or in the kidney, the pain usually radiates to the back. If, on the other hand, the stone is located further down in the ureter, the pain can radiate into the testicles, labia or generally into the groin area. In principle, however, all urinary stones can cause groin pain, so this cause should be taken into account in the case of unclear complaints in the groin.

Since untreated urinary stones can sometimes lead to serious complications (for kidney stones, for example, there is a permanent loss of kidney function), appropriate diagnosis should be carried out if there is the slightest suspicion of urinary stones or if there is a known hereditary predisposition.

Danger: Urinary colic should always be treated as an emergency because it carries the risk of serious, at worst fatal complications. If the most severe, possibly radiating pain in the flank area occurs, possibly accompanied by symptoms such as fever and chills or blood in the urine, and if urination is severely impaired or no longer possible, you should immediately seek medical treatment. Go to your family doctor's office or emergency room or call 112 for help. Describe your complaints and the suspicion of urinary colic and make the urgency clear.

Other causes

In addition, signs of wear on the lumbar spine (e.g. vertebral fractures due to osteoporosis), a herniated disc in the lumbar spine or inflammation or diseases of the testicles can cause severe groin pain. In women, there is sometimes a pull in the groin area during the period. All of the causes mentioned in the overview at the beginning of the article and many others can trigger groin pain. Some are harmless or do not require treatment, others represent an emergency with immediate treatment needs. It is therefore advisable to seek expert advice as soon as possible if you have unclear groin pain.

Diagnosis

Due to the variety of possible causes, the patient's medical history (anamnesis) plays a central role in groin pain. The doctor will first ask questions about pain localization: Where does the pain occur and does it radiate to other regions? The pain duration is also queried: How long has the pain existed? Was the onset of pain suddenly or gradually? Does the pain persist or are there painless phases before it recurs? In addition, the character of the pain is discussed: Does the pain only occur when under stress? What time of day and night?

Other important questions to clarify include, for example, the circumstances under which the pain first appeared: Did the affected person carry or lift heavily before the symptoms appeared? Did the problems arise during or shortly after exercising? Changes such as swelling, muscle decline, restricted movement, soothing or reinforcing factors, other symptoms (e.g. tingling in the legs, fever) and taking medication can also provide important information.

The doctor will examine the groin region by thorough observation and palpation. The mobility and function of the muscles are checked, for example. In addition, attention is paid to factors such as swelling, redness and heat, since in many cases these already provide decisive information for the correct diagnosis (e.g. in the case of hernias or testicular diseases). If the diagnosis remains unclear, diagnostic methods such as ultrasound, X-ray, magnetic resonance imaging (MRI), computer tomography (CT) or blood tests can be used.

Diagnosis of a hernia

If there is a suspicion of an inguinal hernia in the case of groin pain, the first step is to check whether swellings are visible or palpable, whether a bulge can be pressed in and whether it emerges when coughing. If the diagnosis is an inguinal hernia, the doctor will also clarify whether it is a pinched fracture. If the swelling is very painful, very sensitive to touch and / or reddened conspicuously, there is a high risk that the fracture has already reached a critical stage. In this case, immediate surgery is required. But even if there are no complications, the operation should not be "put on the back burner", as complications can occur at any time.

If an inguinal hernia cannot be diagnosed clearly or if another illness is suspected as the cause of the inguinal pain, an ultrasound examination (sonography) will help in many cases in order to be able to identify the painless variants of an inguinal hernia. In addition, analyzes of blood and urine values ​​are often used and, in individual cases, imaging methods such as magnetic resonance imaging (MRI) or computer tomography (CT) are also used.

Diagnosis of injuries

If you suspect tendinitis (tendopathy), the doctor asks whether the pain first occurred after unusual or particularly strenuous exercise and whether it persisted and then decreased, especially at the beginning of physical activity. During the examination, special attention is paid to palpable thickening and other abnormalities of the tendons such as rubbing of the tendon guide tissue, pressure pain and overheating (possible indication of inflammation).

If there is suspicion of a muscle strain or a torn muscle, the examination asks whether the groin pain first occurred during a fast, vigorous movement, for example when exercising after inadequate warming up. In addition, the type of pain (spasmodic, rapidly becoming stronger when pulled; suddenly, stabbing when torn) can provide important information. If there is a muscle tear, a bruise (hematoma) may also be present on the affected area. An interruption in the course of the muscle may also be palpable. Sonography (ultrasound) creates clarity when suspected muscle strain or muscle tear.

Lymph node swelling diagnosis

If the cause of the groin pain is swelling of the lymph nodes, the doctor usually makes the diagnosis here clinically, i.e. including all complaints, by carefully examining and examining the patient in combination with the medical history. In some cases, more extensive examinations may be necessary to make the diagnosis, especially if there are no clear symptoms. Tissue samples from the enlarged lymph nodes are often examined here. Occasionally, a lymph node is removed so that further examinations can be carried out in the laboratory.

Hip arthrosis diagnosis

In order to diagnose hip arthrosis, the examination checks whether the joint is deformed or deformed (deformed) and whether the joint is thicker than usual. The mobility is also tested. A restricted range of motion can be a sign of osteoarthritis. Rubbing noises also indicate increased wear. When the hand is on, these noises are often even noticeable. With the help of an X-ray, the diagnosis can be made and the exact extent of the disease can be seen.

Diagnosis of urinary stones

For the diagnosis of urinary stones, the first question is whether urinary stones have already occurred in the past. Other important information is whether close relatives suffer from urinary stones, whether there are more frequent urinary tract infections and what the diet is like. By palpating and tapping carefully, kidney pain, the (filling) condition of the bladder and swelling in the urinary tract can be determined. A urine test provides information about blood in the urine and any crystals deposited in the urine, which can form the basis of urinary stones. Infection can also be detected using urine analysis. A blood test can give an indication of possible damage to the kidney. In addition, it allows conclusions to be drawn about metabolic diseases or nutritional problems that can lead to stone problems. Existing stones can be made visible by sonography (ultrasound) and / or an X-ray or computer tomography.

If urinary stones are found in your body, you should ask whether it is necessary to screen your urine and to collect both the urine and the sieved components for a while. Both can provide information about the type of stones and thus the underlying causes through laboratory tests.

Therapy of groin pain

Depending on the cause, very different forms of therapy are used.

Inguinal hernia therapy

While some swellings disappear on their own, an inguinal hernia usually does not go away on its own, so the usual procedure is surgery. With this, the displaced abdominal tissue is brought back into the correct position and the fracture portal created is closed using special sewing techniques or a plastic net to avoid renewed breaks. The intervention can be open or minimally invasive. In principle, every hernia can be operated on with any technique; Which method is used in an individual case depends on factors such as the age of those affected or the size of the break port. Most of the operated hernias heal without complications.

Treatment of injuries

Here too, medical advice should be sought in any case if the groin pain is unclear. Treatment then depends on the exact diagnosis.

Complaints in the groin due to an overload, for example due to sports, usually require consistent immobilization or a break from training, which often already brings a quick improvement in the symptoms. In some cases, an anti-inflammatory pain reliever is prescribed for a short period of time. Physical therapy in the form of exercises to strengthen and stretch muscles as well as measures such as electrotherapy or treatment with ultrasound can also be used.

Lymph node swelling treatment

The doctor decides which treatment is appropriate based on the individual cause. If the groin pain is caused by swelling of the lymph nodes due to inflammation, it is usually recommended to immobilize the groin area and, depending on the case, treated with drugs such as antibiotics. Surgical intervention may also be necessary, for example in the case of suppurated lymph nodes.

Therapy of hip arthrosis

Conservative therapy for hip arthrosis depends on the stage of the disease and the exact causes.

In conventional medical treatment, drugs are used that inhibit the inflammation and relieve the pain. Orthopedic technology can eliminate some of the causes of arthrosis in order to prevent progression: if, for example, malpositions and / or incorrect loading of the hip joint are at the root of the arthrosis, these should be remedied as much as possible. Here, an experienced therapist, for example an orthopedist, must individually initiate the right measures (e.g. insoles, physiotherapy).

Heat or cold applications as well as hyaluronic acid injections are also used or prescribed in conventional medicine.

Therapeutic medicine and naturopathic therapies can often go very well hand in hand in osteoarthritis of the hip. If the causes of osteoarthritis are remedied and a combination of the measures described is used, the progressive loss of cartilage can often be stopped. Once destroyed, cartilage cannot be rebuilt.

If a highly advanced stage of hip arthrosis has already been reached, surgery is often the only option in which the joint is removed and replaced by an artificial one. In 2010, more than 200,000 hip joints were implanted in Germany. The results of such an operation are usually very good. The shelf life of the artificial joints is approximately 15 years.

Treatment of urinary stones

In the event of acute kidney or other urinary stone colic, combating severe pain is a top priority. Pain relievers and antispasmodic medications can usually relieve the worst pain quickly. If there is a suspicion of urinary tract infection, an additional antibiotic is given.

Then an attempt is made to “spontaneously” excrete the urinary stone. This is achieved in about 80 percent of cases through a greatly increased fluid intake (up to four liters of water per day) and exercise in the form of climbing stairs or hopping. If the stone is too large for this, depending on the location, size and nature, removal may be carried out using various surgical methods. In many cases, shock waves that break the stone are used (so-called shock wave lithotripsy, for example due to bundled ultrasonic waves). Some urinary stones can be dissolved with medication.

Naturopathy

Whether and how naturopathy or alternative medical treatment methods can be used for groin pain depends heavily on the respective cause. So first let the complaints be medically clarified and ask your doctor specifically whether in your case there are options for the use of naturopathic or other therapies in addition to conventional or conventional medical treatment.

Possibilities of naturopathy and other therapy options for hernias

Once there is an inguinal hernia, you can unfortunately no longer do anything with naturopathic methods. An existing inguinal hernia must be treated in a conventional, conventional medical manner (as described under "Treatment"). It is therefore important to prevent an inguinal hernia as much as possible.

Bleiben nach einem schulmedizinisch behandelten Leistenbruch Schmerzen oder Bewegungseinschränkungen zurück, die nicht konventionell behandelt werden können oder müssen, können zum Beispiel die Osteopathie, die Homöopathie, die TENS-Methode (Transkutane Elektrische Nervenstimulation), Akupunktur, Akupressur, Massagen oder Wärmeanwendungen oder eine Kombination mehrerer Methoden Abhilfe schaffen. Besprechen Sie Ihren individuellen Fall und die beste Behandlungsmöglichkeit am besten mit einem erfahrenen naturheilkundlichen Therapeuten.

Naturheilkundliche und sonstige Behandlung von Verletzungen

Auch bei Verletzungen im Leistenbereich sollte die Prävention oberste Priorität haben. Sind Verletzungen trotz aller Vorsicht passiert, sollte die genaue Art der Verletzung zunächst ärztlich abgeklärt und wenn nötig konventionell behandelt werden. Naturheilkundliche oder weitere Methoden wie beispielsweise Homöopathie können nach ärztlicher Rücksprache bei einigen Verletzungen unterstützend zum Einsatz kommen. So kann zum Beispiel das homöopathische Mittel Arnica dabei helfen, durch Verletzungen wie Prellungen oder Zerrungen entstandene Blutergüsse (Hämatome) im Gewebe gering zu halten oder schneller aufzulösen.

Sofern Überlastung der Auslöser von Leistenschmerzen ist und nachweislich keine ernsthafte Verletzung vorliegt, bieten die Naturheilkunde und weitere Therapieformen vielfältige Behandlungsoptionen, die alternativ oder ergänzend zu den klassischen schulmedizinischen Therapiemöglichkeiten angewendet werden können.

Dazu gehört beispielsweise die transkutane elektrische Nervenstimulation (TENS), bei der über ein Gerät elektrische Impulse erzeugt und durch die Haut auf die Nerven übertragen werden. Dies soll die körpereigenen, schmerzhemmenden Systeme anregen und das gereizte Nervensystem beruhigen. Durch diese Therapie verlieren die Schmerzen nach Aussage vieler Betroffener an Intensität. Zumeist werden weniger Medikamente zur Behandlung benötigt, wobei die Methode praktisch ohne das Risiko von Nebenwirkungen eingesetzt werden kann. In Einzelfällen wurden leichte Hautreizungen beobachtet; weitere Nebenwirkungen sind nicht bekannt.

Neben der TENS-Methode gehören bei Leistenschmerzen durch Überlastung auch Kälte- beziehungsweise Kryotherapie in der akuten Phase sowie anschließende Wärmetherapien zum Beispiel mit Heizkissen, Fango- oder Moorpackungen und verschiedene Formen der Wassertherapie zu häufigen Therapiemaßnahmen. Des Weiteren finden auch Akupunktur und Laserbehandlungen Anwendung sowie eine Reihe pflanzlicher Medikamente, welche eine wirksame Alternative zu herkömmlichen Schmerzmitteln bieten. Hierzu zählen beispielsweise das Schüßlersalz Nr.7 (Magnesium phosphoricum), das schnell bei kolikartigen Schmerzen hilft, aber auch homöopathische Komplexmittel wie Zeel in Tablettenform oder Traumeel als Tabletten, Tropfen, Salbe oder Gel.

Auch die Osteopathie bietet in vielen Fällen Hilfe bei Leistenschmerzen durch Überlastung. Dabei werden die Beschwerden nicht – wie in der Schulmedizin häufig üblich – isoliert betrachtet und lediglich deren Symptome bekämpft. Stattdessen wird der Mensch als Einheit von Körper, Geist und Seele betrachtet und entsprechend ganzheitlich behandelt. Im Mittelpunkt der Osteopathie stehen das Aufspüren von Bewegungseinschränkungen und die Wiederherstellung der vollen Beweglichkeit beziehungsweise Bewegungsfreiheit. Ein Osteopath/eine Osteopathin wird dementsprechend versuchen, vorliegende Bewegungseinschränkungen zu finden und dann manuell, das heißt mit den Händen, zu behandeln und aufzulösen.

Bleiben nach konventionell schulmedizinisch behandelten Verletzungen Schmerzen oder Bewegungseinschränkungen zurück, kann die Osteopathie meist ebenfalls helfen oder zumindest Erleichterung verschaffen. Dies gilt auch für Homöopathie und die weiteren oben beschriebenen naturheilkundlichen und sonstigen Möglichkeiten zur Behandlung von Leistenschmerzen durch Überlastung.

Welche Methode am besten hilft oder ob eine Kombination mehrerer Behandlungsmöglichkeiten sinnvoll ist, ist von Fall zu Fall verschieden. Hier muss jede/r Betroffene für sich den besten Weg herausfinden – mit Unterstützung erfahrener naturheilkundlicher Therapeut*innen.

Naturheilkundliche Behandlungsmöglichkeiten bei Lymphknotenschwellung

Sind bei Leistenschmerzen aufgrund von Lymphknotenschwellungen nach sorgfältiger Abklärung keine schulmedizinischen Behandlungsmöglichkeiten möglich oder notwendig, kann je nach Ursache eine vollständige oder begleitende naturheilkundliche und/oder eine Behandlung mit weiteren Heilmethoden erfolgen. Dabei ist beispielsweise an eine grundsätzliche Entgiftung des Körpers einerseits sowie eine Stärkung des Immunsystems andererseits zu denken. Auch eine Ernährungsumstellung kann sinnvoll sein. Homöopathische Mittel können unterstützend zum Einsatz kommen.

Da es viele mögliche Auslöser von Lymphknotenschwellungen gibt, sollten Sie sich fachkundige Unterstützung bei einem Heilpraktiker oder einer Heilpraktikerin suchen, um einen auf Ihren individuellen Fall zugeschnittenen Behandlungsfahrplan auszuarbeiten.

Hüftgelenksarthrose naturheilkundlich behandeln

Sofern Übergewicht besteht, sollte dieses möglichst abgebaut werden, weil jedes Kilo zu viel die Gelenke unnötig belastet.

Besonders zu Beginn ist es wichtig, das Gelenk viel zu bewegen, dabei jedoch wenig zu belasten. Wenn man das Gelenk zu sehr schont, schreitet die Arthrose schneller voran. Bewegung fördert den Erhalt beziehungsweise Aufbau der stützenden Muskulatur und die Versorgung des Knorpels mit Nährstoffen. Schwimmen und Radfahren sind gut geeignete Sportarten, um das Fortschreiten der Arthrose zu stoppen oder zumindest zu verlangsamen.

Weiterhin empfiehlt es sich, die meist verspannte Muskulatur um das betroffene Gelenk durch Massagen oder manualtherapeutische Mobilisation wieder schmerzfrei und beweglich zu machen. Übungen mit einer Faszienrolle sowie spezielle Dehnübungen können ebenfalls hilfreich sein. Osteopathie verspricht in vielen Fällen eine Verbesserung oder zumindest Linderung der Symptome.

Auch Wärmeanwendungen, zum Beispiel in Form von durchblutungsfördernden Salben, tragen zur Entspannung der umgebenden Muskulatur bei und werden von Betroffenen oft als angenehm empfunden. Sollte die Arthrose jedoch bereits aktiviert sein, also eine Entzündung im Gelenk vorliegen, ist statt Wärme Kühlung notwendig.

Akupunktur oder intrakutanes Quaddeln sowie basische Bäder oder Umschläge können bei Beschwerden durch eine Hüftgelenksarthrose zusätzlich unterstützen.

Spezielle Knorpel erhaltende Präparate können als Nahrungsergänzung eingenommen werden. Sie enthalten meist eine Kombination der Vitamine C und E sowie zum Beispiel Hyaluronsäure, Chondroitinsulfat, Glucosamin und Kollagen. Die Wirkung dieser Präparate ist jedoch umstritten.

Um ein weiteres Voranschreiten der Hüftgelenksarthrose zu vermeiden und die vorhandenen Beschwerden bestmöglich zu lindern, empfiehlt sich eine Kombination von konventioneller Behandlung und naturheilkundlichen und weiteren Therapieformen. Was in Ihrem Fall den optimalen Behandlungsplan darstellt, besprechen Sie am besten mit Ihrem behandelnden Arzt und/oder Heilpraktiker.

Naturheilkunde und sonstige Behandlungsmöglichkeiten bei Harnsteinen

Im Rahmen der physikalischen Therapie können heiße, feuchte Anwendungen hilfreich sein, beispielsweise ein heißes Bad oder Fußbad. Zur Schmerzlinderung und Entkrampfung kann ein Heublumensack eingesetzt werden, der circa zwanzig Minuten lang in Wasserdampf befeuchtet und erwärmt wird und anschließend abgedeckt für etwa eine Stunde auf die Nierengegend gelegt werden soll.

In der Phytotherapie kommen pflanzliche Wirkstoffe zum Einsatz, um die Nieren und die Harnwege gründlich durchzuspülen, den Harn zu verdünnen und die Ausscheidung von Harnsteinen zu unterstützen. Hierzu eignen sich zum Beispiel Goldrute, Birke, Orthosiphon und Petersilie. Es gibt fertige Tropfen und Tees mit dieser Wirkstoffkombination zu kaufen, etwa Infi-Orthosiphonis® Tropfen oder Hevert® Blasen-Nieren-Tee N.

Trinkkuren mit Nierentee, beispielsweise mit sogenannten Wasserstößen, haben sich traditionell ebenfalls bewährt, um die Ausscheidung von Harnsteinen zu unterstützen. Dazu trinkt man zwei Wochen lang jeden Morgen in einem Zeitraum von 15 Minuten 1,5 Liter Tee, danach insgesamt weitere drei Liter über den restlichen Tag verteilt.

Die Traditionelle Chinesische Medizin (TCM) empfiehlt bei Harnsteinen unter anderem den Einsatz von Akupunktur an bestimmten Punkten, die beispielsweise die Funktion der Niere und Blase positiv beeinflussen sollen.

Homöopathische Mittel können unterstützend sowohl im Akutfall als auch im Rahmen der konstitutionellen Behandlung zur Vorbeugung einer erneuten Harnsteinbildung eingesetzt werden. Als Akutmittel haben sich zum Beispiel Berberis, Acidum benzoicum oder Colocynthis bewährt, konstitutionell unter anderem Calcium carbonicum, Cantharis, Lachesis, Lycopodium oder Nux Vomica. Als Komplexmittel gibt es beispielsweise Spascupreel® Injektionslösung sowie Zäpfchen zur unterstützenden Behandlung akuter Beschwerden. Die hier genannten homöopathischen Mittel stellen lediglich eine kleine Auswahl dar. Die richtige Wahl eines Mittels bezieht den gesamten Menschen mit ein, niemals nur ein einziges Symptom. Daher gehört die Mittelwahl in die Hände erfahrener Behandler*innen.

Danger: Ein akuter Fall von Harnsteinen gehört zunächst immer in schulmedizinische Hände, um mögliche Komplikationen auszuschließen. Im nächsten Schritt können Sie im Gespräch mit Ihrem Arzt/Ihrer Ärztin klären, welche naturheilkundlichen oder sonstigen Behandlungsmöglichkeiten bei Ihnen hilfreich sein könnten.

Prevention

Entsprechend den verschiedenen möglichen Ursachen der Leistenschmerzen kommen auch sehr unterschiedliche Maßnahmen zur Prävention der Beschwerden in Betracht.

Prävention eines Leistenbruchs

Einem Leistenbruch lässt sich in gewissem Rahmen effektiv vorbeugen, indem Übergewicht vermieden, auf das Rauchen verzichtet und ein regelmäßiges Training der Bauchmuskeln absolviert wird. Hintergrund: Übergewicht erhöht den Druck auf die Bauchwand, Rauchen kann zu vermehrtem Husten führen, was wiederum einen Leistenbruch auslösen kann. Eine Stärkung der Bauchmuskeln unterstützt das Bindegewebe in diesem Bereich und kann so helfen, einem Leistenbruch vorzubeugen.

Darüber hinaus ist es empfehlenswert, auf das Heben schwerer Lasten zu verzichten. Dies gilt insbesondere für Personen mit einem genetisch bedingten schwachen Bindegewebe, da der zusätzliche Druck auf die Bauchwand das Risiko für einen Leistenbruch erhöht. Daher ist auch nach einer Leistenbruch-Operation besondere Vorsicht geboten – hier sollte mindestens drei bis sechs Monate auf schweres Heben verzichtet werden, um einem erneuten Leistenbruch vorzubeugen.

Da Leistenbrüche nicht in jedem Fall schmerzhaft sind, empfiehlt es sich außerdem gerade bei Kindern, die Vorsorgetermine unbedingt einzuhalten oder auch im Falle von plötzlich auftretenden Schmerzen im Leistenbereich sofort einen Arzt aufzusuchen, selbst wenn sich bei der letzten Vorsorgeuntersuchung keine Auffälligkeiten gezeigt haben.

Indem Sie Ihre Darmtätigkeit anregen, können Sie ebenfalls aktiv dazu beitragen, sich vor einem Leistenbruch zu schützen. Denn übermäßiges Pressen beim Stuhlgang durch Verstopfung kann ausreichen, um einen Leistenbruch auszulösen. Gesunde, ballaststoffreiche Ernährung, eine ausreichende Flüssigkeitszufuhr sowie regelmäßige Bewegung helfen, Verstopfung vorzubeugen. Dabei sollten die Bewegungen beim Sport jedoch kontrolliert und harmonisch ausgeführt werden und die Intensität des Trainings ist individuell abzustimmen. Eine Überlastung des Körpers ist unbedingt zu vermeiden. Deshalb empfiehlt es sich, einige Übungsstunden mit einem erfahrenen Trainer zu absolvieren, der einen Trainingsplan erstellen und Anleitung für die korrekte Ausführung der Bewegungsabläufe geben kann.

Verletzungen vorbeugen

Verletzungen im Bereich der Leiste kann man in einem gewissen Rahmen effektiv vorbeugen. Um eine Muskelzerrung oder einen Muskelriss zu vermeiden, sollte man sich vor sportlichen Aktivitäten immer gut aufwärmen und auch spezielle Dehnübungen für den Leistenbereich in das Aufwärmprogramm mit einbeziehen.

Um eine Sehnenentzündung gar nicht erst entstehen zu lassen, sollte man den Körper nicht durch zu viel oder zu hartes Training überlasten, sondern das Sportprogramm dem individuellen Fitnesszustand anpassen und es nur langsam steigern.

Bei anstrengenden oder selten durchgeführten Alltagstätigkeiten, wie etwa bestimmten Gartenarbeiten, gilt das Gleiche: Es langsam angehen lassen, sich nicht überlasten und vorab ebenfalls einige leichte Aufwärm- und Dehnübungen ausführen. Mit steigendem Alter gilt dies umso mehr, da das Verletzungsrisiko mit dem Alter zunimmt.

Prävention von Lymphknotenschwellungen

Eine Lymphknotenschwellung an sich ist keine Krankheit, sie kann jedoch ein Symptom verschiedener Krankheitsbilder sein. Ein Anschwellen der Lymphknoten zeigt normalerweise an, dass eine Immunabwehr im Körper stattfindet, was zunächst einmal eine gute und sinnvolle Reaktion ist. Insofern richtet sich die Prävention in diesem Fall nicht gegen eine Schwellung der Lymphknoten, sondern gegen mögliche verursachende Krankheiten. Da diese sehr vielfältig sind, können wir hierzu leider keine allgemeinen Ratschläge geben. Hier gilt es, die genaue Ursache der Lymphknotenschwellung herauszufinden. Erst dann kann Ihnen Ihr Arzt oder ihre Ärztin beziehungsweise ein/e naturheilkundliche/r Therapeut/in erklären, ob und wie man sich gegen ein erneutes Auftreten der Krankheitsursache wappnen kann.

Vorbeugungsmaßnahmen bei Hüftgelenksarthrose

Einer Hüftgelenksarthrose lässt sich am besten mit regelmäßiger Bewegung vorbeugen. Bei den gewählten Sportarten sollte jedoch darauf geachtet werden, dass keine große Belastung auf das Hüftgelenk ausgeübt wird. Geeignete Sportarten sind zum Beispiel Radfahren, Skilanglauf oder Schwimmen.

Eine Fehlbelastung des Hüftgelenks bei sportlichen oder beruflichen Aktivitäten sollte ebenso vermieden werden wie Übergewicht. Eine ausgewogene Ernährung kann darüber hinaus dazu beitragen, den Knorpel gesund zu halten und so einer Arthrose vorzubeugen.

Probleme wie ein Beckenschiefstand, X- oder O-Beine sowie Beinlängenunterschiede sollten frühzeitig erkannt und durch Osteopathie, spezielle Physiotherapie oder Einlagen so gut wie möglich behoben werden, um eine daraus resultierende Hüftgelenksarthrose von vornherein zu vermeiden.

Vorbeugung von Harnsteinen

Bei der Prävention von Harnsteinen hängt es stark von der genauen Ursache ab, ob und wie man einer Neubildung vorbeugen kann. Grundsätzlich empfiehlt sich eine erhöhte Flüssigkeitszufuhr von bis zu drei Litern pro Tag (Vorsicht: bei bestehender Herzinsuffizienz bitte den behandelnden Arzt/die behandelnde Ärztin zu Rate ziehen), bevorzugt durch Wasser und/oder ungesüßten Früchte- oder Kräutertee. Dabei sollte auch abends noch reichlich Flüssigkeit zugeführt werden. Zusätzlich kann die Einnahme eines Basenpulvers oder das Trinken von basenbildenden Tees helfen, Harnsteinen vorzubeugen. Hoch dosiertes, synthetisches Vitamin C (Ascorbinsäure) als Nahrungsergänzungsmittel steht im Verdacht, zu Oxalat abgebaut zu werden. Dieser Stoff erhöht wiederum das Risiko, Harnsteine zu entwickeln. Daher ist von einer längerfristigen Einnahme eher abzuraten. Versuchen Sie am besten, Ihren Vitamin-C-Bedarf über frisches Obst und Gemüse zu decken.

Wenn Sie die Zusammensetzung Ihrer Harnsteine kennen, können Sie einer Neubildung gezielt durch die Anpassung Ihrer Ernährung vorbeugen helfen. Bei Calciumsteinen sollten Sie beispielsweise darauf achten, dass das Wasser einen Calciumgehalt von 50 Milligramm pro Liter (mg/l) nicht übersteigt. Außerdem sollte man auf Milch und Milchprodukte verzichten, bei Calciumoxalatsteinen darüber hinaus auf Spinat, Rhabarber, Nüsse, rote Rüben, Schokolade, Kakao und Schwarztee. Magnesium kann bei der Prävention von Calciumoxalatsteinen unterstützend eingesetzt werden.

Bei Steinen auf der Basis von Harnsäure sollten Sie Fleisch, Fisch und Wurst weitgehend vom Speiseplan streichen. Aber auch Sojaprodukte, Hülsenfrüchte, Kohl, Spinat und Spargel enthalten relativ viel Purin (ein Stoff, bei dessen Abbau aus der Nahrung im Körper Harnsäure entsteht) und sollten deshalb gemieden werden. Fett- und zuckerarme Kost sowie der Verzicht auf Alkohol, insbesondere Bier, und der Verzehr von viel frischem Gemüse und Obst wirken sich ebenfalls oft positiv auf den Harnsäuregehalt im Blut aus. Im Optimalfall reicht die Ernährungsumstellung aus, um die Harnsäurewerte im Blut zu reduzieren und die Bildung neuer Steine zu verhindern. Leider ist dies oft nicht der Fall. Liegt der Harnsäurewert trotz Einhaltung der Ernährungsregeln beispielsweise dauerhaft über neun Milligramm pro Deziliter, wird eventuell auch eine zusätzliche medikamentöse Behandlung empfohlen, beispielsweise mit Allopurinol.

Der Abbau von Übergewicht sowie regelmäßige Bewegung sind ebenfalls hilfreich, um Harnsteinen und vielen weiteren Erkrankungen vorzubeugen.

Besprechen Sie den individuell auf Ihre Erkrankung abgestimmten Ernährungsplan, die Notwendigkeit und Dosierung von Medikamenten und/oder Nahrungsergänzungsmitteln sowie eventuell notwendige weitere Maßnahmen am besten mit Arzt oder Ärztin, Heilpraktiker oder Heilpraktikerin sowie speziellen Ernährungsberaterinnen beziehungsweise -beratern. (kh, nr; aktualisiert am 14. Januar 2019)

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Magistra Artium (M.A.) Katja Helbig

Swell:

  • Elvira Bierbach: Naturheilpraxis heute, Lehrbuch und Atlas, Elsevier GmbH, Urban & Fischer Verlag, München, 4. Auflage, 2009
  • Rudolf Schweitzer: Bewegungsapparat, Die Heilpraktiker-Akademie, Elsevier GmbH, Urban & Fischer Verlag, München, 1. Auflage, 2012
  • Rudolf Schweitzer: Urologie mit Andrologie, Die Heilpraktiker-Akademie, Elsevier GmbH, Urban & Fischer Verlag, München, 1. Auflage, 2012
  • Glenn M. Preminger: Harnsteine, MSD Manual, (Abruf 05.08.2019), MSD
  • David Rushton: Electrical stimulation in the treatment of pain, Disability and Rehabilitation, (Abruf 05.08.2019), PubMed


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